Lärare på Musikkursen

Lärare på musikkursen Skeppsholmens folkhögskola

Göran Larsson är gitarrist och basist, och spelar även kontrabas och fiol. Han har stor ensembleerfarenhet i många olika stilar, som reggae, jazz och improvisation, pop och rock, tango, brasilianskt, afropop, svensk folkmusik mm. Utöver olika band har han jobbat i teatersammanhang, och frilansat. Som del av en svensk kompgrupp har han under en lång period arbetat tillsammans med den engelske dirigenten Martin Yates och olika orkestrar. Repertoaren har inkluderat Jesus Christ Superstar och musik från andra musikaler, pop, rock, filmmusik och framförts i konserthus och arenor i Norden, Baltikum, Storbritannien, Spanien, Israel, Malaysia och även på skivinspelningar. Artister från Norden och England har medverkat, bl a Tommy Körberg och Elaine Paige.

Göran spelar sedan 2017 gitarr i afropopbandet Dekula Bandmed Kahanga ”Vumbi” Dekula. Göran är utbildad gitarr- bas -och ensemble-pedagog vid KMH i Stockholm, och har arbetat på musikgymnasiet Rytmus i Stockholm mellan 1993-2011, och även på musikskolan i Ljusdal och på SMI. Göran  undervisar i gitarr, ensemble,improvisation och musikhistoria mm sedan 2011.

Charlie Malmberg är saxofonist, pianist, arrangör och kompositör och har jobbat på Skeppsholmens folkhögskola sen 2001. Innan dess har han jobbat på Ingesunds musikhögskola samt i kulturskolan. Nu jobbar han även på Södra Latins gymnasiums musiklinje. Charlie har i sitt musikerliv jobbat med varierande stilar och arbetsuppgifter. Han har arbetat som musiker eller arrangör med artister som Atomic swing, Stina Nordenstam, Lina Nyberg, Popsicle, King Olivers revolver, Oscar Danielsson, Knockout Greg and Blue weather, James Hunter, Bo Kaspers orkester.

Han har även skrivit en opera som framfördes av Moderna operaensemblen, film- och teatermusik samt jobbat med orkestrering av musik och jinglar för TV och film. I år har Charlie skrivit musik åt radioteatern, turnerat med Jesper Kviberg Social Club of Music, spelat i föreställningen ”Skattjakten” med Jannes Fenomenala Orkester samt ”Fräulein LouLou” med Louise Ryme samt gjort orkestreringar för film och dataspel. Charlie är utbildad på Kungliga Musikhögskolan. På Skeppsholmens folkhögskola undervisar Charlie bl.a. i musikteori, gehör och musikhistoria.

Gus Loxbo är aktiv inom den svenska scenen för jazz och experimentell musik. Spelar kontrabas, gitarr, såg, elektronik med grupper som Pombo, Silence Blossoms m.fl. med ett antal skivsläpp i ryggen (bl.a. på eget skivbolag). Verkar även som kompositör inom elektro-akustisk musik där han gärna samarbetar med sceniska uttryck som teater, dans och performance. Specialintresset för improvisation har även utmynnat i verksamhet för personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer där han drivit projektet ”musik som kommunikationsmedel” i Lidingö kommun.

Gus har en bred musikalisk bakgrund med utbildning på Kungl. Musikhögskolan (jazzkandidat), Icelandic Academy of the arts (klassisk), Birka fhsk (jazz) Kapellsbergs fhsk (elektro-akustisk komposition). Gus undervisar i kontrabas/elbas, ensemble, teori, improvisation, elektro-aktustisk komposition m.m. Har jobbat på Skeppsholmens folkhögskola sen 2015.

Annika Olsson spelar piano/keyboard och dragspel och är en mångsidig musikant. Hon har spelat i olika band, på många teatrar och skriver dessutom egna låtar. Hon rör sig inom pop/rock och jazzgenren men är också klassiskt skolad pianist. Hon har samarbetat med bl a Stefan Sundström, Babben Larsson. För närvarande arbetat Annika som pianist och låtskrivare, tillsammans med ståuppkomikern Ann Westin,  i en humorshow som heter ”Hämnd”. Annika är utbildad på Rytmik/Ensemblelärarlinjen på Kungl Musikhögskolan i Sthlm, där hon också fortbildat sig inom sångmetodik. Hon har sysslat en hel del med teater, är utbildad på Calle Flygares Teaterskola och har varit engagerad en hel del inom  improvisationsteater. Annika undervisar i piano, gehörs och musiklära, ensemble låtskrivande och rytmik.

Emil Olin

Emil Olin är trummis, slagverkare och pedagog professionellt verksam sedan drygt 20 år tillbaka. Han har som musiker bred erfarenhet från spel i de flesta moderna genrer genom musicerande i otaliga bandkonstellationer samt samarbeten med vitt skilda artister som tex Titiyo, Daniel Östersjö, Robert Gustavsson och Mikael Rickfors m.fl. Har under längre tid även arbetat som lärare främst inom gymnasieskolans estetiska program på flertalet Stockholmsskolor samt inom kulturskolan.

Emil har en bred och gedigen utbildning genom studier vid Hemse folkhögskola, Sjöviks folkhögskola, RML Stockholm samt Kungliga musikhögskolan. Har jobbat på Skeppsholmen sedan 2015 och undervisar huvudsakligen i trumset/slagverk
och ensemble men även musikproduktion och piano.

Julia Rising. Sångpedagog och ensemble/körledare utbildad på Ingesunds Musikhögskola och SMI. Dessförinnan Lunnevads folkhögskola, Södra Latins musiklinje och Adolf Fredriks Musikklasser. Har också utbildning i Skapande dans. Undervisar huvudsakligen i sång, kör, musikteori/gehör, dans, yoga/rörelse. Har ett stort intresse för brasiliansk musik, spelar i slagverksbandet Yakumbé som blandar olika rytmer från Sydamerika med egna kompositioner och arr.

Sjunger i gruppen Jannes fenomenala orkester som spelat i många teatermusikaliska sammanhang. Julia har medverkat och skrivit musik till föreställningen Kahlo som sattes upp 2010 i Unga Turs regim. Har ingen traditionell dansutbildning men dans som uttryck har alltid varit en del av skapandet. Och är efter ett antal fortbildningskurser, på SMI i Skapande dans.

Musikkursen
Tider, intyg och ekonomi