Båt- och skeppsbyggarkurs

Vackra linjer, kulturbärare och tjärdoftande båthantverk

Vill du arbeta med vackra linjer och former, låta handens arbete utveckla dina färdigheter i ett genuint trähantverk? Hos oss får du växa som människa och lära dig behärska metoder och verktyg som tillhör en nordisk hantverkstradition, listad hos UNESCO som ett av världens immateriella kulturarv.

Tillsammans med andra, i en tjärdoftande miljö, lär du dig bygga och segla klinkbåtar. Du lär dig segelsömnad, trädfällning, varmsmide, ytbehandling, materialkunskap, verktygsslipning och givetvis båtbygge. Du får arbeta med uppmätning, dokumentation, lär dig bemästra skärande handverktyg och snickerimaskiner.

Första året fokuserar du på alla de grunder och moment i hantverket som behövs för att kunna förverkliga ett båtbygge andra året. Många tekniker du lär dig första året är gemensamma med andra hantverk, så som byggnadsvård, möbelsnickeri och hemslöjd.

Du är en del av någon annans utbildning

Vi lägger stort värde i att lära i grupp men att öva individuellt. Vi hjälps åt och du är en stor och viktig del av både din egen och någon annans utveckling och utbildning. Du får vara med på två veckolånga seglingar varje läsår. På hösten seglar vi en vecka med vår piggskuta Kajsalisa och vedskutan Sofia Linnea. På våren avslutar vi med nio dagar i Stockholms skärgård seglandes i årets nybyggen.

Efter utbildningen har du lagt grunden till att ta steget vidare in i ett nytt yrke som båtbyggare. Eller, så har du fått kunskap och mod att starta och utveckla egna avancerade hantverksprojekt. Du kommer också att vara redo för ett rörligt friluftsliv i en vacker, klinkbyggd, seglande träbåt…..kanske din egen…

Välkommen att söka till oss på Skeppsholmen – i Stockholms hjärta

Sista ansökningsdag är den 15:e april, ansökningar inkomna därefter registreras på en reservlista

Skriv ett personligt brev så underlättar det vårt arbete att sätta ihop en dynamisk och bra grupp. I brevet beskriver du dig själv, din bakgrund, dina erfarenheter och varför du vill gå båtbyggarutbildningen hos oss. Beskriv gärna dina förväntningar på dig själv och på oss, dina goda egenskaper och dina utmaningar inför båtbyggaråren.

Länk till ansökan

Båtbygge måste upplevas!

Kom och besök oss under Stockholms kulturnatt.

Känn tjärdoften och ta del av våra båtbyggareleverna välkomnande och inspirerande miljö. Vi finns på plats i båtverkstaden fram till 22.00

Gemensamma aktiviteter för hela skolan

Delaktighet, självförvaltning och erfarenhetsutbyte över kursgränserna är viktigt för att förverkliga folkhögskolans idé.

Vill  du veta mer?

Se ”Mer information” nedan

Välkommen till Båt- och skeppsbyggarkursen!
  • Mer information

Vanliga frågor om kursen

Måste man ha erfarenhet av hantverk?

Nej, vi tar in både de med lång erfarenhet av träarbete och nybörjare.

Kan man ställa sig som reserv?

Om man söker efter sista ansökningsdagen den 15 april, sparar vi ansökan i en sk reservpärm. (Bara om det finns möjlighet till plats kontaktar skolan dej som söker).

Får man arbete efter båtbyggarkursen?

Ja, men få arbetar med att bygga nya båtar på heltid. De arbetar med renovering, snickerijobb eller får lärlingsplatser.

Är det många som söker båtbyggarskolan?

Vi har haft drygt 3 sökande per plats de senaste åren.

Vad händer med båtarna som byggs?

Vissa båtar vi bygger är beställningsjobb från någon förening eller privatperson. En del båtar köps, till reducerat pris, av den som bygger, andra bjuds ut till försäljning på den öppna marknaden.

Finns det någon åldersgräns?

Man måste vara minst 18 år. De flesta är äldre än så. Det finns ingen övre åldersgräns.

Måste man vara med på självförvaltningen samt skolgemensamma aktiviteter?

Ja, alla är med och städar sitt område. Varje kursdeltagare deltar en dryg vecka/läsår i köket. Temadagar, etc är obligatoriska inslag i kursen

I don´t speak Swedish. Do I have to learn the language?

Yes, all instructions are in Swedish.

Ansökningsinformation

ANSÖKA

Höstterminen 2024

Antagningsvillkor: Du måste fylla minst 18 år det år du börjar och ha godkänt i svenska, engelska och matematik grund.

Bifoga
  • Ett brev där du berättar om dej själv och varför du vill gå kursen
  • Ditt senaste betyg. (Lägst ma, eng och sv (SVA) grund)
  • Ev Arbetsgivarintyg eller folkhögskoleintyg