ANSÖKA TILL ALLMÄN KURS DISTANS

Länken går till Schoolsoft där du behöver skapa ett konto.

Allmän kurs distans – Kommunikation (ansökan stängd)

Mer om ansökan

Förkunskapskrav Genomgången grundskola eller motsvarande, godkänd i svenska (SVA), engelska och matematik grund samt c:a 500 poäng från gymnasiet.

Ålderskrav. Du måste fylla 18 år det år du börjar på folkhögskola.

Ansökan görs via Schoolsoft. Du skapar ett konto och fyller i ett formulär och bifogar bilagor.

Ansökan ska innehålla:
– ett brev om dej själv och varför du vill gå kursen.
– betyg/intyg från gymnasiet/folkhögskola (motsvarande c:a 500p)
– eventuellt betyg från grundskolan, se förkunskapskrav.
– personbevis för studier

Du kan bli kallad till en intervju på skolan, få ett ”nej” eller bli placerad som reserv.
Intervjun är ett tillfälle både för dig och läraren att ställa frågor om skolan och kursen. Intervjun kan ske på skolan eller över nätet.

Lärarlaget antar utifrån dina behov, din motivation samt dina förutsättningar att tillgodogöra dig kursen. Du antas inte på betyg, men du måste skicka med betygskopior eftersom vi vill veta, att du är behörig, vad du gjort tidigare och vad du behöver komplettera.

Besked om att du har blivit antagen får du, via mail, vanligtvis 2-3 veckor efter intervju. På antagningsbeskedet finns också information om skolstarten. Om du blivit antagen måste du bekräfta att du vill ha din plats.

*alt. Svenska som andraspråk.

Sista ansökningsdag: Ingen. Antagning pågår så länge det finns lediga platser.

Admin: Stina Swedberg: stina.swedberg@skeppsholmensfolkhogskola.se

Länk till ansökan finns överst på sidan.