Ansöka till Allmän kurs

Länken går till Schoolsoft där du behöver skapa ett konto.

ALLMÄN KURS – Konst/Idé Läsår 24/25

ALLMÄN KURS – Psykologi Läsår 24/25

ALLMÄN KURS – Design/Media Läsår 24/25

Mer om ansökan

Förkunskapskrav
Genomgången grundskola eller motsvarande. Godkänt betyg i engelska, matematik, svenska (eller svenska som andraspråk).

Ålderskrav. Du måste fylla 18 år det år du börjar på folkhögskola.

Ansökan görs via Schoolsoft. Du skapar ett konto och fyller i ett formulär och bifogar bilagor. Länk överst i texten.

Ansökan ska innehålla:
– ett personligt brev. Berätta om dej själv och varför du vill gå kursen.
– intyg på att du är klar med svenska, matematik och engelska grund, (om det inte framgår av ett gymnasiebetyg/folkhögskoleintyg).
– betyg/intyg från gymnasie- /folkhögskola.
– personbevis för studier

Du kan bli kallad till en intervju på skolan, få ett ”nej” eller bli placerad som reserv.
Intervjun är ett tillfälle både för dig och läraren att ställa frågor om skolan och kursen.
Intervjun kan ske på skolan eller över nätet.

Lärarlaget antar utifrån dina behov, din motivation samt dina förutsättningar att tillgodogöra dig kursen. Du antas inte på betyg, men du måste skicka med betygskopior eftersom vi vill veta, att du är behörig, vad du gjort tidigare och vad du behöver komplettera.

Besked om att du har blivit antagen får du, via mail, vanligtvis 2-3 veckor efter intervju.
På antagningsbeskedet finns också information om skolstarten.
Om du blivit antagen måste du bekräfta att du vill ha din plats.

Sista ansökningsdag: Ingen, löpande antagning pågår så länge det finns lediga platser.

Admin: Stina Swedberg, kursadmin: stina.swedberg@skeppsholmensfolkhogskola.se