ALLMÄN KURS DISTANS – Kommunikation

Läs in grundläggande behörighet till högskola/universitet på en kurs där du får träffa dina lärare och kurskamrater på skolan en gång i veckan. Kursen har också ett extra fokus på kommunikation.

Vem kan söka, hur är kursen upplagd?

• Du behöver ha god datavana, vilja och kunna arbeta självständigt.
  • Du kan närvara en dag/vecka och har tillgång till dator och internet.
  • Studierna fördelas under veckans fem dagar motsvarande heltidsstudier.
  • Måndagar med distansstudier via länk. Övrig tid är distansstudier, i dialog med lärare samt mellan deltagare.

Allmän kurs distans – Innehåll

• Vilka ämnen du ska läsa beror delvis på dina tidigare erfarenheter/studier, likaså hur lång tid du behöver gå. Det kan variera mellan 1-3 år.
  • Du får en egen studieplan med vilka ämnen/på vilken nivå du ska läsa.
  • Skolan erbjuder svenska, matematik, engelska, samhällskunskap, historia, religion och naturvetenskap.
  • I gruppen arbetar vi alltid med delaktighet både i ett större samhällsperspektiv och i kursen.
  • Ibland finns möjlighet att delta i andra aktiviteter på skolan.

Ett lite extra intresse finns för kommunikation. Under kursen får du utveckla dina kommunikativa färdigheter i såväl tal som skrift. Du får lära dej att bemästra olika typer av text och träna på att känna dej trygg i olika talsituationer.

Vill du veta mer?

Se ”Mer information” nedan

Välkommen till Allmän kurs – distans med inriktning kommunikation!

Ansökningsinformation

Höstterminen 2024

Antagningsvillkor: Du behöver fylla minst 18 år det år du börjar och ha godkänt i svenska, engelska och matematik grund samt ha c:a 500 poäng från gymnasiet.

Bifoga
  • Ett brev där du berättar om dej själv och varför du vill gå kursen
  • 500p från gymnasiet, och godkänt i sv, eng och ma grund
  • Personbevis